21. 8. 2015

A kdy naposledy dali květiny nenávistní extrémisté vám?


... aneb postřehy z akce "Tichý pochod žen proti útisku v islámu", 19.8. 2015, Praha - Křižovnické náměstí, Karlův most, Klárov

Kroky utichly, dozněly lidové písně... a my máme za sebou další velice vydařenou akci, které předcházely hodiny a hodiny plánování, vymýšlení, domlouvání, zařizování, desítky mailů a pozvánek a další náležitosti. A i když počasí příliš nepřálo projevům radostných a vřelých citů směrem k ženám, ani jiným motivům oslavy svobodného života, na celkové atmosféře se to nakonec příliš neprojevilo.

Přiznám se hned, že jsem zpočátku nevěřila v úspěch téhle akce, když ji exmuslimka Béa Radosa začala cca před měsícem plánovat. Přesněji řečeno - byla jsem skeptická k možným reakcím médií i veřejnosti. Přece jen už mám za sebou různých pochodů a demonstrací spoustu, takže ty ohlasy médií znám více než dobře, včetně jejich úporné snahy takové akce bagatelizovat, záměrně snižovat počet účastníků (či si větších počtů pro jistotu nevšímat vůbec), odvádět pozornost k okrajovým tématům, kterých se akce netýká, atd. Nechtěla jsem proto, aby si od toho Béa příliš slibovala nebo aby pak další účastnice, které mnohdy něco takového zažívají poprvé, byly zklamané. Cítila jsem potřebu na to zúčastněné včas upozornit, což se ovšem pravda nesetkalo ze strany organizátorů s velkým pochopením, až jsem sama nakonec váhala, zda akci podpořím svou přítomností... Naštěstí jsem se pak přemluvila, především proto, že jsem se těšila na setkání s mně blízkými lidmi. A ze všeho nejvíc jsem byla zvědavá na onu atmosféru, jakou to bude mít tentokrát - přece jen nešlo pouze o demonstraci, ale o více performativní akci spojenou s pochodem skrz město. Tedy o oslovení mnohem většího množství náhodných kolemjdoucích.

Nakonec jsem se nemusela bát ani onoho mediálního embarga. Aniž bychom se totiž museli příliš snažit, mediální pozornost už coby poměrně zavedená (a uměle připsanou kontroverzí se pyšnící) iniciativa máme. Navíc bylo zřejmé, že se na akci dostaví i naši oponenti, čili že média přiběhnou už jen za tušením případných konfliktů (nemluvě o tom, že se budou snažit dát víc prostoru právě jim, coby "těm hodným"). Hezké bylo samozřejmě i sledovat, jak se různí oponenti snažili nám vnutit, že bychom měli vlastně tuto akci zaměřit úplně jiným směrem (což v ohlasech doznívá ještě dnes). Nu, nejsme cukrárna ani restaurace, abychom se v tomto přizpůsobovali zákazníkům nebo hostům - a tak jsme tyto nejapné připomínky typu "a české ženy zažívající domácí násilí vás nezajímají?" ignorovali a soustředili se na to, co považujeme za důležité my. Nikoho jsme nenutili na akci přijít, ani jsme nikomu nebránili udělat vlastní akci zaměřenou na to, co považuje za podstatné on. Což pochopitelně neznamená, že by nám bylo domácí násilí páchané v rodinách českých žen lhostejné - jen ho vnímáme na zcela jiné rovině než ono utrpení, které islám způsobuje ženám. A konec konců, pokud bychom opravdu změnili téma akce, povede to jen k tomu, že se o násilí vůči ženám v islámu stále nebude mluvit tak, jak je nezbytné, čili že tato speciální kategorie porušování lidských práv a svobod zanikne pod nánosem jiných témat. Což jsme tedy odmítly.

Nyní už ale k průběhu akce samotné. Zklamaná jsem z ní nebyla ani náhodou. Už od momentů, kdy se první hloučky účastníků (a hlavně účastnic) scházely na Křižovnickém náměstí u sochy Karla IV., na místě panovala nesmírně přátelská, téměř až rodinná atmosféra. Bylo to ještě mnohem intenzivnější než na jiných akcích, které Blok proti islámu / IVČRN organizoval (a které právě kvůli tomu opakovaně opěvuji v předchozích reportážích). A to jsme stále ještě měli na paměti, že značná část účastníků (především pánové) je v té době na Klárově, kde se připravují na to, až k nim průvodem dorazíme my. Nicméně i tak... Přicházely další ženy a dívky, které si braly připravené břečťanové věnce, dekorace a ozdůbky s motýly různých barev a tvarů (některé měly své vlastní) nebo si nechávaly svazovat ruce silným provazem. Hloučky známých tváří, vzájemné seznamování, na vše dohlíželi dobře naladění pořadatelé ve žlutých reflexních vestách... a mezi tím vším se proplétali fotografové, novináři s mikrofony a samozřejmě, neboť jsme byli na nejexponovanějším místě v Praze, udivení a zvědaví turisté s vlastním dokumentárním nádobíčkem. Za sochou Karla IV. Martin Konvička narychlo dopisoval svůj projev, o kus dál kdosi hlídal krabici s motýly, nádherný pes husky, kterého si přivedla jedna slečna, si užíval pozornosti nadšených účastníků, mezi lidmi se motaly a pobíhaly děti (pár holčiček dokonce v kostýmech motýlků!), Jana Volfová, duše celého dění, se starala o vše, aby nakonec sama rozesmátá skončila se svázanýma rukama...

A tak jediné, co nakonec na Křižovnickém náměstí trochu zklamalo byla zvukotechnika. Prostě selhala, takže krátké proslovy řečníků nebylo přes šumění a praskání slyšet. Ale nikomu to příliš nevadilo, vše se přešlo s humorem, to podstatné zaznělo i bez mikrofonu. Svázané ženy byly postupně Martinem Konvičkou rozvazovány a "osvobozovány", načež Martin s Béou otevřeli krabici s několika desítkami bělásků, které nechali vzlétnout nad hlavy diváků coby symbol svobodného a tvůrčího lidského ducha, který je islámem svazován a omezován jako ten motýl v krabici nebo svázaná žena. (Poznámka pro rýpaly: ano, motýl si ve městě umí docela dobře poradit a přemístit se do klidnějších lokalit, takže nemusí nutně skončit zrovna pod podrážkami turistů nebo na stěračích aut.)



A pak už jsme se mohli vydat na pochod městem. Rozebrali jsme si transparenty, někdo mi strčil do ruky tamburínu, zatímco Béa nesla orientální bubínky a chrastítko, kolem proběhla další exmuslimka Pavla Bitarová s informací, že "za námi jsou sluníčka" (myšleno naši názoroví oponenti)... Ale to nás nezastavilo a za doprovodu policistů, naší skvělé ochranky, obklopeni fotoaparáty, kamerami a mikrofony novinářů jsme vykročili po Karlově mostě před zraky turistů. Byly to velice silné momenty, být na takovém významném místě a připomínat si ty, které a kteří dnes někde trpí pod jhem ideologie zvané islám, nést hrdě vědomí, že právě já na takové místo patřím a smím si užívat ten pocit, že já se kvůli něčemu podobnému sklánět nemusím... a zároveň mít svobodu pohybovat se po Karlově mostě jako po vlastním obýváku, bez zahalení, bez dozoru manžela, hrdě nést svou identitu i svůj názor... Nad námi se tyčilo panorama Hradčan a ženy vpředu začaly zpívat lidové písně, aby se nám lépe kráčelo. Ovšem žádný hurónský řev, jen poměrně tiché připomenutí toho, že právě v naší lidové tradici je výrazným motivem ženská krása a vztahy mezi muži a ženami. Předala jsem Janě Volfové tamburínu a na chvíli ji zastoupila v popředí u hlavního transparentu, který nesla paní poslankyně Olga Havlová před všemi těmi kamerami a mikrofony, po nějaké době mě vystřídala "Naštvaná matka" Eva Hrindová a já dostala od Béy nejdřív bubínek a pak orientální chrastítko ze skořápek jakýchsi ořechů. Přešly jsme Karlův most a sešly po schodech směrem ke Kampě. Teprve dole jsme zaznamenaly onen doprovod ze strany "sluníček" - Mladých Zelených, kteří nám z mostu ukazovali vlastní transparenty. Byly na nich ženy, které ač muslimky, proti islámskému násilí (v podobě Islámského státu i jiných radikálů) bojují, což měl asi být argument do budoucích debat. Nu, nejprve jsme dokonce Mladé Zelené považovaly za našince, jak nejasné toto jejich sdělení bylo. Na diskuse ovšem během průvodu ještě nebyl ten správný čas, zatím jsme mohly pouze ocenit, že nedochází k žádnému verbálnímu nebo fyzickému napadání typu házení vajec, k čemuž mívají takové skupinky našich oponentů poměrně blízko. Za dalšího občasného zpěvu jsme tedy zamířily skrze uličky staré Prahy na Klárov, přičemž jsme opět potkávaly hloučky turistů.



A už jsme na Klárově, policie nás směřuje na trávník u pomníku, kde je postaveno pódium. Čekají na nás mužští účastníci akce, a Jana s Béou dostávají nápad začít ještě zpívat "Kdyby tady byla taková panenka", k čemuž se v příslušných slokách přidávají i pánové. Ti se pak s posledními slovy "lezli bysme spolu, spadli bysme dolů, byl by konec všemu" vmísí mezi nás ženy a rozdávají nám květiny, nádherné gerbery všech barev, které mají na stužce cedulku "My si žen vážíme - Úsvit - Národní koalice - Blok proti islámu". Květin je ovšem spousta, stejně tak jako přeochotných dárců známých i neznámých (tímto zdravím blogera Miroslava Kulhavého i dalšího blogerského kolegu Václava Janouška, a samozřejmě i třetího neznámého mladého dárce). Obdarovávány jsou i náhodné průchozí místem akce. Opravdu příjemné gesto. Všimla jsem si, že květiny dostala i děvčata z Mladých Zelených, která se se svými "mužskými" protějšky shromáždila s transparenty opodál.



Po chvíli mohl začít hlavní program na pódiu, který sestával z projevů vybraných řečníků. U mikrofonu (který tentokrát fungoval, jak měl) se tak postupně vystřídali Jana Volfová, Béa Radosa, Martin Konvička, Eva Hrindová, Petr Hampl, Olga Havlová, Karel Fiedler, Miroslav Lidinský, Pavla Bitarová... Na úvod ovšem ženy ještě sehrály nacvičenou scénku - na pódiu se objevila postava oblečená v černém nikábu a abáje, tedy v kompletním muslimském zahalení (až na oči), kolem ní procházely ostatní ženy a dívky v běžném oděvu, jako by ji neviděly, a nakonec onu postavu z toho pochmurného oblečení svlékly a rozvázaly jí ruce, které měla pod hábitem svázané. Bylo to velice působivé, když tam ta vysoká černá postava nehnutě stála ve vlajícím rouchu za doprovodu dramatické hudby a kolem chodily ženy v sexy červených minišatech nebo džínách...







Během celého dění se odvážní jednotlivci vydávali diskutovat s Mladými Zelenými, kolem kterých se to hemžilo mikrofony a kamerami, ovšem pochybuji, že vzájemně došli k nějaké názorové shodě. Ostatně i poslanec Fiedler pak z pódia vzkázal oněm protidemonstrantům, že kurdské ženy, které mají na plakátech a které bojují proti jedné formě islámského násilí, chápou islám trochu jinak než ty, které jsou k zahalování a vůbec k upozadění vlastní osobnosti a identity nuceny odmala násilím. O tom také dobře hovořily obě exmuslimky, Béa s Pavlou, které mají za sebou právě zkušenost s kompletním zahalováním. Pavla pak informovala shromážděné, že vzhledem k tomuto faktu se Blok proti islámu a další politické subjekty rozhodly požadovat po vládě uznání toho, že islám je ideologií porušující lidská práva a svobody. Akci zakončila už tradiční zpívaná hymna.



Po skončení programu bylo na místě možné potkat ještě dlouhou dobu hloučky diskutujících účastníků, kterým se nechtělo domů, zatímco Mladí Zelení sbalili transparenty a odešli poměrně dlouho před koncem akce. To u nás se ještě stála fronta na seznámení se s Petrem Hamplem nebo Klárou Samkovou, hlavy BPI spolu s politiky a pořadateli hodnotily úspěch akce a plánovaly věci příští, zájemci se fotili s transparenty, květinami a figurínami znázorňujícími ukamenované ženy...


Tolik tedy k průběhu předvčerejší akce. Co ještě řící k samotnému tématu pochodu, tedy "útisku žen a umělců v islámu"? Musím hned na úvod přiznat, že právě to zahalování žen bylo první věcí, které mne přivedlo ke studování islámské tematiky blíže, ještě v dobách studia na vysoké jsem o něm napsala jednu ze seminárních prací, která byla vyučujícím velmi kladně hodnocena. Tehdy jsem ovšem měla k dispozici pouze zdroje vydané samotnými muslimkami, především konvertitkami, tedy to nemohlo dopadnout jinak, než že jsem i já právo na zahalování muslimských žen obhajovala a naopak jsem kritizovala evropské státy, že ze strachu o vlastní bezpečí upírají těmto ženám "právo na vlastní identitu". Z dnešního pohledu je to děsivé a úsměvné zároveň, hovořit o identitě těch, které se samy nechají "odstranit" z veřejného prostoru, kde se místo nich pohybují jen černé nevzhledné hromady látky... Totéž když si muslimka zakryje byť i jen vlasy šátkem - pokud to vnímáme v našem kontextu, má to zhruba takový význam, jako kdyby si oholila hlavu, a to je v našem podvědomí stále ještě zakódováno jako symbol trestu a veřejného ponížení, jednoho z největších, jakého se ženě může dostat, většinou za zločiny tak či onak spojené se sexualitou a veřejným pohoršením a ohrožením dobrých mravů... Čili toto u nás zkrátka pozitivně vnímat nelze, pokud člověk něco z toho nepotlačí. Což jde obtížně, protože odkazy na tohle jsou přítomny v našem písemném folkloru, pohádkách a místních pověstech, a jedinec je do sebe může dostávat odmala. Leda že by je vědomě později odmítnul a potlačil, právě aby mohl propagovat zahalování... což je pravděpodobně to, k čemu mají naši odpůrci blízko.

Takový je tedy můj vztah k zahalování žen v islámu obecně. Dnes už jsem v té problematice navíc trochu zběhlejší, takže mohu odmítnout i to, že jsou muslimské ženy "socializovány na zahalování odmala", a tedy že by bez něj nemohly existovat. Naopak - zahalování už malých holčiček, "aby si zvykly", mi přijde jako ještě větší nechutnost. Zvlášť když se to okecává Alláhem a Mohammedem a hláškami typu "maminka to taky nosí - budeš jako VELKÁ HOLKA, když si šátek necháš uvázat taky". Pouhé tlačení ke konformitě, které má zakrýt, že součástí identity oné malé holčičky jednou bude i její sexualita, kterou "musí chránit pro manžela a skrývat před ostatními" - ovšem tím, že se na ni upozorní už ve věku, kdy to pětileté děvče ještě zdaleka nemá ani menstruaci, se de facto stává sexuálním objektem už v danou chvíli. Nemluvě o tom, že na zahalování se vážou i další věci, jako je třeba oddělování chlapců od děvčat, a to právě už v dětském věku, nejen v mešitě, ale i v běžných domácnostech. Tím samozřejmě dochází k tomu, že obě pohlaví ztrácejí vzájemný kontakt a že určité věci, které jsou v jiných kulturách naprosto běžné a přirozené v rámci fungování smíšených kolektivů, jsou v islámu označeny za tabu, nečisté a nepřípustné. Zároveň to oněm chlapcům, kteří se zahalovat ani jinak přizpůsobovat druhému pohlaví nemusejí, dává pocit nadvlády nad dívkami už odmala.

Podobně vnímám i útisk ze strany islámu směrem k umění a kráse. Už jsem zmínila, že součástí naší folklorní identity jsou všechny ty písně a básně, obrazy a sochy atd. zabývající se vztahy mezi muži a ženami, opěvující krásu žen, vykreslující mladé muže všech typů sociálního postavení, jak se ucházejí a bojují o přízeň žen, jak jdou bojovat do války a loučí se se svými milými, s matkami... Zkuste si do takových témat dosadit někoho, komu "sebrali" vlasy nebo dokonce celý obličej a postavu. Navíc - nesmíte zobrazit ani muže, který by k takové "bytosti" něco pozitivního cítil. Dokonce nesmíte zobrazit ani někoho, koho vám vnutili jako vzor nejvyšší. "Narodilo se štěně" si v islámské verzi asi taky nezazpíváte.

Smutný svět. Jsem opravdu ráda, že my žijeme v lepším. A že k němu můžeme pomoci i ostatním.

 
;