2. 7. 2015

Když zámečky na trikoloře na krku TÍŽÍ vědomím zodpovědnosti...


... a skořápky od hozených vajec jsou tak LEHKÉ...

Asi tak by mohlo vypadat vypíchnutí největšího kontrastu symbolů přítomných na úterní (30.6.2015) demonstraci IVČRN / BPI pod názvem "Vládo, zavři hranice!" na Palackého náměstí v Praze. Zámečky rozdával Blok proti islámu coby symbol požadavku na vládu, aby uzavřela státní hranice naší země, nejméně dvě vejce přilétla ze strany odpůrců této akce, asi třicítky osamělých, stále stejných, zelených a sluníčkových "mladých dospělých" do 30 let, se starými a ošoupanými transparenty (ve stylu "muslim + Žid + křesťan = jsme kamarádi" nebo "Všichni jsme migranti / uprchlíci!"). Jedno z vajec schytala během proslovu na pódiu moderátorka akce Jana Volfová z Bloku proti islámu do kotníku, druhé se v závěru akce záhadným způsobem ocitlo pod nohama demonstrujících v první řadě u pódia. Těžko hádat, jaký názor to mělo vlastně reprezentovat, jasné je snad jen to, že tato dvě vejce tedy na talíři uprchlíků v azylových zařízeních neskončila. Protože tady u nás jsme na tom tak dobře, že po druhých lidech můžeme potraviny házet. A ještě očekávat, že po zásahu změní názor směrem k našemu vlastnímu přesvědčení. Máme se divit tomu, že to dělá ten, který v životě nevlastnil jedinou slepici?

Ale jsou tu i jiné postřehy z celé akce, které se průběžně vynořují. Ta NEUVĚŘITELNÁ PESTROST ve složení demonstrujícího davu. Od křehkých absolventek humanitních oborů vysokých škol asi nikdo nečeká, že první, za kým se na takové akci pohrnou, bude zrovna dvoumetrový vlasatý, zarostlý a potetovaný motorkář a rocker / metalista z pořadatelské služby, a budou se spolu bavit jako známí. Stalo se. Mladíci a slečny sotva odrostlí škole, která jim právě skončila, tam stáli vedle seniorů z celé země, křesťanský kazatel mával transparentem nad opodál postávajícím Židem (ne, ten transparent nezobrazoval, jak se drží za ruce a nad nimi se vznášejí duhová srdíčka...), uvědomělý Rom rozdával úsměvy na všechny strany, jak je jeho zvykem, pankáči a zástupci různých subkultur stáli ve frontě na trika a vlajky s vlasteneckou a protiislámskou tematikou spolu se zasloužilými matronami, které se na akci svolávaly mobilem, gayové s transparentem se bavili s obyčejnými maminkami s dětmi, které nesehnaly hlídání... krátce řečeno, chyběly snad už jen krojované folklorní spolky z Moravy či Slezska a parta umouněných horníků. A do toho "šedý průměr" české společnosti, tu v triku a kraťasech, tu v business kalhotách a košili, jak se kdo zrovna utrhnul z práce v kanceláři a přiběhnul. To vše se dokázalo shromáždit během cca 4 dní, kdy se o akci vědělo, bez jakékoli mediální propagace, pouze skrze pozvánky šířené na facebooku, mailem či ústně. Odhadem něco kolem tisícovky lidí. Členové krajských divizí Bloku proti islámu, ostřílení harcovníci demonstrací i lidé, kteří zde zažili svou premiéru těchto občanských aktivit. Mnohdy lidé, kteří se v minulosti podobným aktivitám a uskupením smáli nebo je odmítali. Najednou je bylo možné slyšet, jak opakují totéž, co mnozí před nimi říkali a psali už dávno. Okamžitá výměna informací a zkušeností z různých míst naší země i postřehů ze zahraničí, navazování nových kontaktů, potřásání rukama, selfies i fotky shromážděného davu, pohledu na pódium i zpoza něj. Živí lidé, s vlastními starostmi, které se nyní zdály být vedlejší - ať si je paní o berlích, pořád ještě má právo vyjádřit svůj názor! Co na tom, že je potřeba místo demonstrací spíš sedět a vyplňovat úřední lejstra? Že cesta z místa demonstrace domů trvá přes dvě hodiny - i tak jsem tu s vámi!

Další postřeh: INFORMOVANOST těch lidí. Očekávali byste od onoho rockera nebo obyčejné důchodkyně, že vám bude umět povykládat o tom, co je to právo šaría nebo co muslim smí a nesmí? Těm lidem přitom nikdo ty informace neservíroval opakovaně až pod nos, museli se sami zajímat a mnohdy pracně si je vyhledávat (vemte si, že na venkově mnohdy ani není veřejná knihovna nebo nějak kvalitní připojení k internetu). Nemluvě o těch lidech, kteří s těmi věcmi, o kterých byla řeč, měli nějakou přímou či blízkým okolím zprostředkovanou zkušenost, díky které se sami mohli stát pro další lidi médiem a názorovým vůdcem. Lidé už dnes opravdu nesedí na zadku a nečekají, co jim po Ordinaci v růžové zahradě představí jako objektivní fakt televize - vyjet za hranice dnes stojí doslova pár drobných, a pokud tam někdo nebyl sám, jeho známý určitě ano, jiný je v kontaktu s někým, kdo tam žije, Novákovým ze Lhoty se tam provdala neteř... Tištěná média tak snadno u těchto lidí mohou nabýt hodnoty pouze toho papíru, na kterém vycházejí, a dokumenty o životě velryb v Pacifiku větší hodnoty než "zpravodajské" bloky v hlavním vysílacím čase.

A další vzpomínka: stojím po akci kus od stánku s propagačními materiály. Kolem mě prochází nevidomý s průvodcem. Očividně se taky zúčastnili. Nevidomý se ptá průvodce, kde může podepsat petici proti kvótám... Vzpomínám na toho nevidomého, kterého dotáhli protidemonstrující Mladí Zelení na naši demonstraci na Hradčanském náměstí v lednu a nechali ho tam mrznout s transparentem. Tenhle přišel sám. Jako občan.

Ne, nebudu tu psát o všech těch řečnících, kteří se vystřídali před demonstranty na pódiu, ani o obsahu jejich projevů. To přenechám jiným, aniž bych ovšem zároveň chtěla jakkoli zmenšit fakt, že nasazení a úsilí těchto řečníků, s jakým se naší společné věci věnují, je obrovské. Pro mě byl ovšem na této akci působivější ten dav lidí pod pódiem a za ním. Právě proto, že od doby první demonstrace IVČRN na Hradčanech v lednu ono publikum doznalo tak výrazné změny. Tady už to i přes rychlé svolání akce nebyl náhodně splácaný konglomerát lidí, kteří netuší, jak se na takové akci chovat a co od toho čekat. Ti lidé tady, to už byla regulérní POLITICKÁ A OBČANSKÁ REPREZENTACE sebe sama, svých názorů a názorů, které má okolí dotyčného či zájmové a jiné skupiny, ve kterých je dotyčný aktivní. "České mámy, ne náckové", volal jeden transparent. "Gayové islám nechtějí", stálo na jiném. "Pardubice nechtějí právo šaria", bylo lze si přečíst na dalším. Ústecká divize prý naplnila celý jeden autobus - být tamním radním, už si pomalu balím čemodán a házím klíče od trezoru do kanálu. A z každé takové skupinky aspoň jedna známá či povědomá tvář, tvář někoho, kdo na svých názorech nejen setrval, ale shromáždil kolem sebe další podobně smýšlející, bez ohledu na překážky a příkoří, která to s sebou nese. Protože - buďme upřímní - pár hozených pukavců je opravdu to nejmenší zlo, ona špička ledovce, proti kterému stojíme a s čím se setkáváme. Seznam by byl stejně dlouhý jako stereotypní - od bezpočtu výhrůžek smrtí pro čelní představitele našeho hnutí, přes různé podobným směrem orientované typy nátlaku na náhodně vytipované příznivce naší společné myšlenky, krádeže dat a profilů na sociálních sítích včetně zakládání diskreditačních stránek (poslední takovou jsem s kolegou řešila před pár dny), až po rušení dávných přátelských či do dnešní doby dobrých sousedských vztahů jen kvůli tématům "islám", "imigrace" či "uprchlíci", regulérní vyhazovy z práce kvůli "nevhodným názorům", zapomenout samozřejmě nemohu ani na čisté fyzické násilí praktikované u petičních stánků... no a už nahoře zmíněný tradiční kolorit našich demonstrací, pořvávající sluníčkovou veskrze mládežnickou opozici s nejapnými transparenty, se kterou se také mnozí z nás na té či oné akci setkali jednou poprvé a měli většinou problém uvěřit, že něco takového vůbec existuje.

Nicméně jak jsem psala - i přes to všechno jsme stále tady. Každý nese svou trošku do společného mlýna. Cokoliv. Svíčku k pietnímu místu u francouzské ambasády v době, kdy nikoho ještě ani nenapadlo pietu Francii vůbec vyjádřit. Nebo jen vlastní zadek na totéž místo, na demonstraci nebo přednášku s tématem islámu, migrace, uprchlíků nebo terorismu související, do poslanecké sněmovny na seminář o bezpečnostních strategiích, k petičnímu stánku nebo nově zřízenému petičnímu místu, dopisy s archy na poštu, propagační materiály z tiskárny na určená místa, knihy s islámskou tematikou z knihovny příbuzným a známým, brožurky z mešity mezi členy lokální divize, zadky spoludemonstrantů z akce domů ve vlastním autě... Neustále se někde něco hýbe naším směrem. Bez dotací a grantů. Bez propagace oficiálními zdroji. Prostě proto, že lidi chtějí. Najednou mladý poslouchá starého a starší naslouchají zcestovalejším mladým, Brno zve Pražáky nejen na demonstraci, ale i přednášku nebo i na obyčejné posezení u piva v dobře hodnocených podnicích (bez růžových samolepek povinné lásky) a Pražáci radí Ústečákům, jak si v metropoli koupit jízdenku přes SMS... Ve virtuálnu se to pak hemží ještě více - mapky míst demonstrací a pochodů, tipy na hesla na transparenty, odkazy na zajímavé články a videa, jízdní řády, profily a kontakty politiků, blogy, citáty, obrázky a koláže, vtipy a parodie, stejně jako gratulace k dosaženým úspěchům či vyjádření podpory, nabídky další pomoci a spolupráce...

Skořápky od vajec tu teď nemám. Ale leží tu vedle mne zámeček na trikoloře. Dal mi ho po demonstraci člověk, který mi je hodně blízký a který ho sundal z vlastního krku, kde mu to slušelo myslím přece jen víc než u mne, protože si ho za svou práci zkrátka zaslouží víc. Už tu mám takových symbolů z různých akcí více, vlajku EuroSojuzu z demonstrace Svobodných, placku s žárovkou, odznak bývalé židovské školy, svatojiřskou stužku... Pro někoho cetky zabírající místo v kufru při stěhování. Stejně jako transparenty z demonstrací, vystříhané z krabice od pizzy. Pro mě to ale je spíš kolekce těch nejlepších dárků, které jsem si mohla k letošnímu jubileu přát. Právě proto, že jejich symbolická hodnota převažuje materiální. Klidně opozici přenechávám to, čím se obklopuje ona: trendy hadříky a doplňky, značkové mobily, vegetariánské značkové potraviny z propagovaných obchodů i večeře v ultracool-supermultikultietno restauracích, cesty odnikud nikam na festivaly o ničem, doupata v podobě multikulturních a subkulturních komunitních center, růžové samolepky a placky s významem "necháme tě úředně potrestat, pokud nebudeš smýšlet stejně jako my"...

Tyhle věci ke mně nepatří a já jsem za to ráda. Místo toho si vážím právě takových zážitků a lidí, jaké teď mám kolem sebe. Někdo prostě musí u těch petičních stánků nebo na jiných kontaktních místech včetně demonstrací stát a nechat tu babičku, co přijde podepsat, vypovídat z jejích obav a životních zážitků - její vnoučata to občas nezajímá, mají moc práce s tím být správně multikulturní, politicky korektní, jejich čas jim zabírá malování transparentů a komunikace s Johanem ze Švédska, shánění letenek do Egypta a pořádání osvětových večerů na téma "feministky v Gruzii". 

Má ta babička vůbec peníze na to, aby si koupila vajíčka k obědu? 
 
;