Vážené a milé holky, ženy a paní,
snažím se chápat
vaši nelehkou situaci. Prošly jste si životním zvratem, kdy jste zřejmě
seznaly, že hodnoty a styl, kterými se vaše okolí, popř. celá místní
společnost řídí a které vyznávají, pro vás z nějakého důvodu již nejsou
dost dobré. Rozhodly jste se své další životní směřování spojit právě s
islámem a ve větší či menší míře se PODŘÍDIT (jak také název praví) jeho
učení. Z obecného hlediska by se mohlo zdát, že o nic nejde, stejně
jako když se někdo po letech rozhodne přestat konzumovat maso, ostříhat
se dohola a věnovat se cvičení jógy za ranního rozbřesku apod. I motivy,
které jednotlivce k takovým životním změnám vedou, mohou být překvapivě
podobné. Jde především o reakci na nějakou bolestnou událost v lidském
životě, nezvládnutý tlak společnosti, bloky z nevyřešených vztahů tu či
jinde, pocit marnosti z vlastních společenských neúspěchů a selhání,
pocit, že někde jinde možná na člověka čeká něco lepšího a bylo by škoda
"promarnit" život právě zde jen proto, že se tu člověk narodil...
Ostatně již nejeden akademický výzkumník se mnohých z vás na motivy vaší
konverze ptal a poskytly jste mu množství poměrně specifických
informací.
Měly jste každopádně pocit, že naše
prostředí, kulturu, zvyky i místní lidi znáte dostatečně na to, abyste
se mohly proti jejich určitým (mnohdy objektivně negativním) prvkům
nějak vymezit. Učinily jste to tímto radikálním krokem: totálním
přijetím něčeho, co je od místní kultury odlišné, co bylo formováno
zcela jiným způsobem, co také zcela odlišným způsobem zachází s lidmi.
Rozhodly jste se, že napříště bude vaším bližním ne ta kamarádka, kterou
třeba znáte od školky a najednou vám začalo vadit, že třeba ráda pije
víno nebo svému muži zahýbá, ale muslim či muslimka. Jakýkoli a
odkudkoli. Mnohdy je to dokonce reakce na negativní jevy přímo ve vašich
vlastních rodinách, které jste se zřejmě takto rozhodly "řešit". Úplným
odklonem a příklonem k něčemu jinému.
Ještě k tomu "jakémukoli
muslimovi", který by se k vám mohl hlásit: ne, nepopírám, že většina z
nich vám bude přinejmenším sympatických. Konec konců kvůli těm pozitivům
jste přece konvertovaly. Špatné je ovšem to, že ani vy nepopíráte, že
jsou v muslimské komunitě mnozí radikálové, skrytí či naprosto otevření,
praktikující islám v různých stupních náboženské bigotnosti, která se
projevuje v různých variacích. I ti ovšem budou a jsou nyní vašimi
bližními, se kterými vás spojuje pořád jedna a táž víra. I ti na vás
mohou mít nějaké nároky a požadavky na přizpůsobení se právě jejich
stylu. Bude jim lhostejné, že vy křičíte "toto není islám!". Pro ně
budete naopak vy stále muslimky - ovšem špatné muslimky, muslimky
odmítající se podřídit. Pokud se k vám dostanou, to podřízení si na vás
vynutí, jako si ho vynutili na mnohých před vámi. A bude to podřízení se
v trochu odlišných věcech, než co vám možná vadilo na vašich původních
bližních. Prudil vás otec, že v roztrhaných džínech ven nesmíte?
Muslimská verze téže prudy může být celotělový černý hábit. Dostávaly
jste seřev za pozdní návraty z diskotéky? Co kdyby vám nejbližší
neumožnil pomalu ani setkání s vrstevnicemi ani v mešitě, do které by
vás nepustil (i takové případy bohužel u nás máme)?
Nejsmutnější pak na
tom bude zjištění, že zatímco v původní komunitě, ze které jste vzešly,
by se takové problémy a situace daly mnoha způsoby řešit, přičemž byste
nalezly podporu i tam, kde byste to nečekaly, v té muslimské nikdo nic k
řešení neshledává - jde přece prostě jen o způsob, jakým onen Abdul či
rodina Fatimy vyznává islám. Žádná podpora. Žádná diskuse. Žádná linka
důvěry a azylová zařízení pro šokované muslimky konfrontované právě s
touto realitou. Záruku, že se do takové situace nedostanete, nemáte
žádnou. Můžete zjistit, že váš partner lže své rodině v cizině o vás i o
způsobu života, který zde vedete. Těžko říci, zda byste takovou věc
tolerovaly u nemuslimských partnerů. Ale opakuju - můžete být v situaci,
kdy vám nic jiného nezbyde.
Ne, nedělám z každého
muslima automaticky násilníka. Ovšem nemohu nemít před očima malou
Nour, kterou její dědeček kdesi schovává, jen aby se nedostala do péče
muslimskému otci a jíž náš stát není schopen garantovat bezpečnost jiným
způsobem, nebo jednoho chlapečka s Downovým syndromem, narozeného v
Británii muslimovi a Češce, která se jej po rozvodu dlouhou dobu
neúspěšně snažila získat do péče, čemuž radikální otec bránil.
Vy
ovšem můžete mít štěstí, dokonce celé roky. Jak jsem psala - vše závisí
na míře bigotnosti vašeho muslimského okolí. Psala jsem o velké míře,
ovšem mohou nastat i opačné případy: vaše okolí třeba nebude určité
prvky islámu dodržovat či praktikovat, k čemuž můžete směřovat i vy.
Nejsem si ovšem přliš jistá, jaký přínos má konverze k něčemu, co chce
člověk dodržovat jen napůl. Náboženství mi nepřijde jako sport, ve
kterém všichni chápou, že nemohou dosahovat špičkových výkonů, a proto
čutají fotbálek pouze rekreačně. Budete či jste také "rekreačními
muslimkami", které třeba nenosí šátek, nepožadují halal stravu, svým
dcerám přejí i nemuslimské ženichy, vyrovnají se s homosexualitou svého
syna...? Není to trochu zvláštní, aby si každý vybral z onoho "návodu na
prožití kvalitního života" jen to, co se mu hodí, a zbytek odmítl s
tím, že "to dělat nebude"? Umíte si představit, jak něco takového
odmítáte v mešitě? I kdyby šlo o nerespektování oddělování mužů a žen v
těchto prostorách, což je pořád ještě banalita... Píšu vám to jako
nepraktikující katolík - ovšem ten má v katolické i většinové
společnosti přece jen jinou pozici, než máte vy v komunitě muslimů. Mě
nemůže nikdo trestat za to, že nechodím pravidelně na mši nebo hájím
právo ženy na potrat.
Myslím i na další aspekty,
které vaše konverze světu přinesla. Třeba na vaše maminky, které vás v
bolestech porodily, radovaly se z vaší krásy a zdraví, pracně na vás v
nelehkých dobách sháněly krásné šaty... na což vy teď reagujete mnohdy
tím, že přes sebe přehodíte ošklivý hábit jako přes staré piano na půdě
vaší babičky, tvrdíce "já ale nejsem věc, aby se na mě cizí muži
dívali!". Uvědomujete si, že bez toho "dívání se cizího muže na cizí
ženu" a všeho hezkého, co z toho pak vzešlo, byste tu dnes vůbec nebyly?
Vaše vlastní matka chtěla být pro cizí muže krásná - nejen pro svého
manžela, ale i pro své bratry, otce, strýce a další příbuzné i
nepříbuzné osoby mužského i ženského pohlaví ve svém okolí. Máte odvahu
za ní přijít a nazvat ji "děvkou prodávající své tělo" a nabádat ji k
zahalení? Proč chcete, aby vás vaše matka, otec nebo bratr nyní
neviděli? Opravdu si myslíte, že vás soused, který vám pochválí u výtahu
nové šaty, chce dostat do postele? Nebo že tam chce dostat vaši
maminku, když pochválí šaty jí? A co váš dědeček, radující se, že má
pořád hezkou babičku - taky zvrhlík? Musí se před ním devítiletá vnučka
zahalit, aby ji nepovažoval za sexuální objekt? Musely jste to snad
dělat vy před vlastním dědečkem? Pokud ne - proč přijímat něco, kde
takové přemýšlení MŮŽE BÝT i standardem?
Z mého
pohledu jste se o spoustu přínosných věcí, situací, pocitů a zážitků
samy ochudily. Včetně třeba neformálních kamarádských vztahů mezi kluky a
děvčaty, resp. mladými muži a mladými ženami. Přišly jste o potenciální
partnery, kterým jste mohly chodit fandit na fotbalová hřiště. Přišly
jste o krásné společné momenty strávené u ohníčku během teplých letních
večerů na některém pěkném místě naší země. Pravděpodobně jste přišly o
různé zajímavé pocity, které člověk zažívá při návštěvě našich
nádherných křesťanských či židovských kulturních a historických památek.
Jako malé jste přitom neměly žádný důvod tyto zcela jistě pozitivní
hodnoty jakkoli zpochybnit. Fungovaly jste ve smíšených kolektivech
stejně jako fungovalo na stejné bázi vaše okolí. Dnes to považujete
zřejmě za hřích, za něco špatného, čemu se to vaše okolí nadále oddává a
je tedy také zřejmě hříšné, zatímco vás už to "není hodno". Vaše děti
si už nejspíš nezazpívají "Narodil se Kristus Pán" před vánočními
svátky, kteroužto tradici tu na našich školách mnohdy neblokovali ani
komunisté a nevadí ani ateistům. Přesto se občas vy stavíte jako ty
"nejvíce tolerantní".
A to je možná hlavním bodem
mého dopisu: že je vaše víra v každém případě vírou manifestativní,
která se nedá odbýt modlitbou u vás doma nebo v mešitě, jako to třeba
máme my katolíci, na kterých jejich vyznání nikdo nemusí navenek poznat.
Bez manifestace by vaše víra zemřela na úbytě. Potřebujete dát najevo
svému okolí, že jste konvertovaly a hlavně JAK SE MÁ PO KONVERZI K VÁM
CHOVAT. JAK SE VÁM MÁ PŘIZPŮSOBIT. Takové přizpůsobení se přitom dá
chápat třeba v situaci, kdy člověk po úraze skončí na vozíku... ale po
změně vlastního smýšlení a životního stylu? Přičemž vy o něm budete
ještě vynášet soudy, na které vám nejspíš nikdo nebyl zvědavý ani před
konverzí, není tedy důvod, aby se tou konverzí cokoli v tomto směru
měnilo? A také nemění, k lepšímu určitě ne - představuji si vaši
průměrnou sousedku, která vás nějakou dobu znala a které tou konverzí
dáte jasně na vědomí, co si o ní odteď myslíte (může si to přečíst ve
stejném manuálu, jaký máte k dispozici vy a který sežene za stovku v
levných knihách).
Shrňme to: zůstaly tu po vás
"opuštěné" rodiny a okolí. Opuštěné fyzicky - nepostaráte se o ně, když
povedete svůj muslimský život kdesi v Maroku. Opuštěné psychicky -
prarodiče, kteří s vámi ztrácejí i své vnuky (kterým nemohou dát nehalal
čokoládu a poslat je na společný lyžařský výcvik nebo strávit s
vnučkami dopoledne přípravou nehalal oběda a předáváním rodinných
receptů). Opuštěné ve smyslu "co mám říct svému okolí?" - ne, opravdu
neznám nikoho, kdo by se chlubil, že mu dcera konvertovala k islámu a
zkvalitnil se tím jak její život, tak život celé její rodiny. Je vaší
vlastní vinou, že na ně to okolí kouká skrz prsty - nemáte právo nutit
je, aby se cítili jinak, jde o dospělé lidi. Vaše konverze vás jim
nenadřadila, nepřipsala vám žádné společenské zásluhy nebo jiné
pozitivní kvality, na jejichž základě byste mohly něco takového vymáhat.
Neznamená pro společnost VŮBEC NIC. Tedy krom již zmíněných negativ,
která jim tou změnou vnucujete.
Jste si ovšem moc dobře vědomy toho, že
kdybyste v takové míře zasahovaly do životů druhých lidí v
nenáboženských kontextech, následovalo by obdobné všeobecné opovržení či
dokonce tresty, které byste vnímaly jako oprávněné. Tyto tresty a
opovržení se ovšem snažíte blokovat prohlášením oněch negativ za
"součást náboženství", které je zřejmě "nekritizovatelné a nutné
respektovat". Kritizovatelná a kritizovaná jsou přitom u nás všechna
náboženství, stejně jako ironizována, parodována a jinými způsoby
zapojována do veřejného diskursu. Nikdo s tím nemá takový problém, aby
se bránil citacemi Listiny základních práv a svobod či Ústavy. Každý si
od toho dokáže udržet patřičný odstup. Až na vaši muslimskou komunitu
jsme nesmírně tolerantní zemí. Naopak na segregaci dle pohlaví, nucení
do zahalování žen či malých děvčátek a vyžadování porážky zvířat bez
omráčení není tolerantního vůbec nic, což by vám nedělalo problém
konstatovat ještě na základní škole či později do doby vaší konverze.
Tolik
tedy k tomu, jak jste celospolečensky vnímány a jaké má vaše konverze
dopady. Jinou možnost změnit to než víru opustit prakticky nemáte. To je
holý fakt, který nezměníte tím, že zrovna vy budete se svým Ahmedem a
malým Karimkem a Latifkou navenek spokojeně žít kdesi v metropoli nebo
na maloměstě. O životě na venkově, kde jsou celospolečenské a
příbuzenské vazby daleko silnější, pro vaše vlastní dobro neuvažujte
raději vůbec. Přestěhovat se tam není lehké pro kohokoli zvnějšku - a
ne, není to něco, co by muselo být vnímáno pouze negativně. Už proto, že
ti lidé tam jsou spokojení a necítí se nijak ochuzení tím, že tam není
přítomen ten či onen nepůvodní element. Můžete jim vyčítat xenofobii,
ale maximum, čeho tím dosáhnete, bude, že naprosto nebudou chápat, co by
na tom jejich způsobu života a smýšlení mělo být špatného. V horším
případě je nebudete vůbec zajímat.
Dovolte mi se s
vámi rozloučit příslibem, že já jednak udělám vše pro to, abych se v
budoucnu nedostala do situace, ve které jste teď vy, jednak nabídkou
maximální možné pomoci, které budu schopna, při nastíněném řešení této
situace, kterého byste někdy chtěly využít. Berte zároveň na vědomí, že
nejste v pozici, ve které byste si kladly podmínky, jakým způsobem vám
má být v případě potřeby pomáháno. Navržené řešení je jediné, kterého
jsem ochotna se účastnit. Jinými slovy: nehodlám měnit názory lidí na
vás coby praktikující konvertitky neochotné islám opustit. Z mé strany
možnost opustit islám máte kdykoli. Mé maximum je informovat nemuslimy,
že je mezi vámi dost těch, které už poznávají, zač je toho islámu halal
(opakuji: v závislosti na míře bigotnosti), a které by rády tuto víru a
celý muslimský způsob života poslaly k čertu a žily jako dříve. Konec
konců, v budoucnu se vám toto mé maximum může hodit stejně jako jakákoli
jiná prevence, které bych se věnovala.
P.S.:
míru, do jaké budu vaši současnou pozici, status či případné nároky vámi
vznášené tolerovat, si s dovolením či bez něj nadále určím sama, tak
jako doposud.