... aneb reakce na blog Dalibora Špoka (http://blog.aktualne.cz/blogy/dalibor-spok.php?itemid=25401)
Věděli
jsme, že je tu máme, jen konečně ukazují svou pravou tvář ve snaze hrát
si na lepší. Kdo? No, tihle "Daliborové Špokové". Naprosto odtržení od
životů "Pepů a Máň ze sousedství", soudící, že facebookové "přátelství"
je pro tyto "Máni a Pepy" dostatečnou laskavostí od "vysoce vzdělaného,
demokratického a kulturního Dalibora". Najednou tito "Daliborové"
zjišťují, že Máňa s Pepou mají taky své názory na věc, své zájmy a
potřeby, své emoce... a že ani facebookové "přátelství" s Daliborem
nějak nestačilo na to, aby se z nich stali další Daliborové. Ba dokonce,
ó hrůzo, oni mají na lidi větší vliv než Dalibor sám, nacházejí si
další Pepy a Máni! Jak je to možné, když přitom jezdí na dovolenou leda
do Chorvatska, vybaveni konzervami (jak plebejské!)? Jak je to možné, že
tytéž názory mají dokonce i lidé, kteří mají vysokou školu, dobré
pracovní postavení i kvalitní vztahy s lidmi - tedy nejsou a priori
"frustrovaní svým neúspěchem", který by se "snažili hodit na vnějšího
nepřítele", jak prý "je českým zvykem"?
Upřímně
pochybuju, že by se "Daliborové" zajímali o životy a názory "Pepů, Honzů
a Máň" už předtím, dokud si "Daliborové" nevšimli oné názorové kolize
zrovna v otázce imigrace na stále ještě naše území, resp. přístupu k
islámu, který je z nějakého důvodu podle "Daliborů" potřeba bránit.
Proto není divu, že ti "Daliborové" ony "Máni, Pepíky a Honzíky" vlastně
vůbec neznají... zatímco jim chtějí tvrdit, že znají lépe cizince kdesi
v Africe, kteří jsou snad dokonce nějakým způsobem "lepší" než Pepa s
Honzou. Smutné. Z této pozice pak snadno "Daliborové" stvoří z "Pepy,
Máni a Honzy" fiktivního strašáka v podobě bachaře v koncentráku. Až
takhle moc ten Dalibor vlastním lidem nevěří. Zato věří v to, že
příchozí imigrant zde bude naprosto bezproblémový. Že pokud se něco
nazve náboženstvím, je špatné jeho obsah a priori odmítat a naopak je
nutné schvalovat i to, že ono "náboženství" má tvrdě potlačený prvek
vlastní sebekritiky, což ho dost podstatně odlišuje od jiných věrouk. Že
je fajn zneužívat to, co se kdy v historii dělo Židům, a používat to
proti vlastním lidem (a jinak pro Židy nedělat naprosto nic, ba dokonce
jim institucionalizovaně škodit).
Ještě před několika
málo lety jsme měli na Václaváku 100 000 demonstrantů proti místním
poměrům a jejich kvalitě a reakci tzv. elit a volených zástupců na tyto
poměry. Ti demonstranti tam nespadli z nebe, ovšem pro "Dalibory" to
bylo v tom roce 2011 stále málo. Neráčili si jich vůbec všimnout, měli
moc práce se studiem cizinců a zakládáním různých institucí na jejich
podporu, z jejichž činnosti ten demonstrující i nedemonstrující našinec
nemá vůbec nic, pokud už jejich přínos vůči jeho vlastnímu životu není
rovnou v záporných hodnotách. Demonstrovali zdravotně postižení,
odboráři, senioři, maminky s dětmi, lékaři a zdravotnický personál,
ozývali se i policisté, dnes se bouří živnostníci. Chtějí tyto skupiny
ve své blízkosti něco tak potenciálně i reálně problémového, jako je
islám, potažmo imigranty z rizikových lokalit, neznámého původu i
záměrů, neochotné či přímo neschopné klidného soužití s těmi, kteří si
utrhnou od úst, aby jim poskytli azyl? Je správné vydírat Máňu
představou "súdánské maminky s dětmi na bárce", pokud je Máňa v situaci,
kdy pro svého malého nemocného Pepíčka nemá na léky nebo na invalidní
vozík? Tohle jsou častější případy, než by si "Daliborové" vůbec byli
ochotni připustit.
A dnes tedy tito "Daliborové"
chtějí dál "monitorovat" Pepy, Honzy a Máni, jen proto, že najednou dali
najevo, že mají na něco odlišný názor, pro jehož prosazení už konečně
chtějí něco udělat. Smůla, v současné době nemáme vězeňské kapacity
pro130 000 nových vězňů (tolik příznivců má facebooková iniciativa Islám
v ČR nechceme). Ani pro miliony dalších se stejným názorem. Nemluvím o
tom, že by to bylo kontraproduktivní vůči samotným Daliborům, kteří by
bez jmenovaných společenských vrstev a sociálních skupin pomřeli hlady
bez ohledu na to, kolik cizích zemí procestovali - i přes všechny
nesnáze jsme totiž pořád ještě fungující občanskou společností, která je
na svých částech navzájem natolik závislá, že náhlá eliminace části z
nich (notabene jen kvůli odlišnému názoru) by vedla k totálnímu
rozkladu. A co by se dělo, pokud by takto masově rozšířený názor nějakým
násilným způsobem přešel do ilegality, to snad nechtějí vědět ani ti
Daliborové.
Jenže ono ti "Daliborové" jsou poněkud
jednoduší ve svém uvažování, i přes všechnu proklamovanou sečtělost a
informovanost a zcestovalost. Nemají jiné "zbraně" než ty, které už jsou
dávno známé a které už byly v minulosti tolikrát použity, že se jim
dnes každý ubrání. Copak si dnes lze něco dělat z toho očividného pokusu
o zastrašování ("víme o vás, monitorujeme vás, použijeme vaše názory
proti vám..."), pokud se toho dopouští několik jednotlivců (či maximálně
pár tisíc takových solitérních jednotek) vůči zbytku společnosti? Copak
lze věřit, že takoví lidé mají nad někým nějakou moc? Jde leda o moc
malého dítěte válejícího se v obchodě na zemi, pokud nedostane svou
vyhlédnutou hračku. Je kontraproduktivní vnímat to jinak. Tito lidé
nikdy nebudou schopni vysvětlit svým oponentům přínos té súdánské
maminky z bárky ve Středozemním moři naší společnosti, kromě toho, že
bychom měli cítit nějaké "morální uspokojení" či "záchvat lidskosti a
vyšší kultury /civilizovanosti", že jsme dotyčným zachránili život.
Pohledu do budoucna se tito obhájci neřízené imigrace brání. Ta súdánská
maminka se totiž do své země už nevrátí, ani její děti nebudou mít ten
důvod. Získá zde volný pohyb, jako ho mají dnešní žadatelé o azyl,
veškerou péči zdarma, jako ji mají dnešní žadatelé o azyl, příspěvek
3500 korun na měsíc, jako ho dostávají dnešní žadatelé o azyl. Podmínky
neskonale lepší, než by měla kdy v Súdánu. Imigranti ze Sýrie a jiných
dříve spřátelených zemí, kteří k nám přicházeli od 70. let, studovali
zde nebo pracovali a zakládali tu rodiny, by mohli vyprávět o tom, jak
se jim chtělo vrátit se do svých původních vlastí a vybudovat je tak,
aby jejich podmínky byly podobné alespoň těm našim. Žádná hitparáda
návratů a změn k lepšímu v dotčených zemích se nekonala. Ba co více,
mnohde se naopak dostal ke slovu islám v takové podobě, že už ohrožuje i
ty, kteří vůbec neměli v plánu někdy někam migrovat. Zároveň ta samá
forma islámu naopak přitahuje ty bývalé migranty a jejich potomky, kteří
sem už v minulosti přišli, využili našeho pohostinství i všech
podmínek, které jsme si tu nastavili, všech práv a výhod, které jsme
pracně vybudovali především pro sebe a své potomky, a kteří nám s
nevinnou tváří tvrdili, že jsou "umírnění".
Snažíme se
zde očividně vytvořit jakousi "emigrantskou elitu", která ve svých
původních domovinách není vůbec nijak platná. Jsou snad v Sýrii, Iráku
nebo Afghánistánu plné nemocnice lékařů vystudovaných v Čechách, má
některý z tamních významných politiků právnické vzdělání, které jsme mu
tu poskytli? Kde jsou ty výsledky toho 40 let trvajícího úsilí o
kultivaci tamního prostředí? Kolik let budeme ještě čekat? A proč místo
toho umožňujeme zde vystudovaným migrantům působit na naší politické
scéně, mnohdy v duchu otevřeně socialistických a komunistických myšlenek
(jak by také ne, islám je ideologií, která stejně tak potlačuje práva
jednotlivce, takže jim to prostě musí konvenovat)?
Závěrem:
pořád jsme ještě suverénním státem, který má plné a legitimní právo na
své území, na určování si místních podmínek v rámci celospolečenského
diskursu. Nikoho, komu se to nelíbí, zde nedržíme, ale zároveň jsou tato
práva nadřazena právům lidí, kteří se narodili jinde. A ještě jednou
připomínám: když se zhroutí naše společnost, ti dnešní migranti už vůbec
nebudou mít kam jít. "Daliborové" jim přežití nezajistí, právě proto,
že už dnes by mnohdy sami shledali, že mají problém postarat se o
vlastní rodinu, pokud by se dostala do větších potíží. Tím spíše, že by
oni Daliborové té rodině ani pomáhat nechtěli, pokud by náhodou měla
jiné názory než oni a "zasloužila by si za to monitoring". Daliborové
neváhají jít proti vlastnímu příbuzenstvu, které jim v raném dětství
utíralo nosy a bojovalo za jejich lepší budoucnost v naději, že se
Daliborové o ně ve stáří nebo právě v nouzi postarají. Ať si drazí
Daliborové stoupnou před své dědy, otce a strýce, ke kterým si rádi
jezdí pro produkty jejich domácího hospodářství nebo jinak využívají
jejich nezištných služeb, a řeknou jim, že jsou omezení a nevzdělaní a
že jim vlastně chybí ubytovna pro imigranty v jejich nejbližším okolí
nebo imigrantská rodina v sousedním bytě. Asi by brzy bylo po hrdinství.
Proč tedy zkouší cílit na ty fiktivní Pepy, Honzy a Máni, kteří údajně
žijí v jejich sousedství, radši nevědět. Pokud za tím ovšem jeden nechce
hledat hodně nízké sebevědomí.