____________________________________
Jak
se stavíte k Martinu Konvičkovi nebo Kláře Samkové, k těm
nejviditelnějším postavám, které v Česku proti islámu
vystupují?
Nejdříve vezměme toho Konvu, to bude
jednodušší. Setkávala jsem se s ním osobně během loňských
akcí, občas jsme si napsali na facebooku. Byl předním činitelem
obou protiislámských spolků, se kterými jsem spolupracovala.
Nicméně se ukázalo, že jakkoli má předpoklady pro tu
teoretickou a odbornější práci na poli antiislámu, konec konců
je to vědec, tak právě v oblasti řízení nevirtuálních aktivit
a účasti na nich dokáže neuvěřitelným způsobem selhat. Stejně
tak je ochotný předat část svých kompetencí tomu, kdo ho
přesvědčí, že tomu rozumí lépe než on, má „lepší
kontakty“ atd. a tudíž se o to dovede lépe postarat než on.
Nicméně pořád lepší Konvička s chybami, než vůbec žádný
Konvička. Nepřeju si v žádném případě, aby ho má vyjádření
směrem k němu nějak limitovala v tom, co se rozhodl dělat. A to i
po těch zkušenostech s ním. Nemám jinou možnost než věřit, že
ze sebe vydá to nejlepší.
No a ohledně Kláry Samkové asi nemusím nic
moc říkat, vzhledem k tomu, že jde o mou šéfovou a předsedkyni
našeho nového spolku Éra žen, kde mám tu čest být
místopředsedkyní. Ten vztah mezi námi jde dokonce mnohem dál,
neboť ona málokdy redukuje své vztahy k zaměstnancům pouze
na pracovní záležitosti, a já jsem taky ráda, že jí
nemusím vykat a omezovat se na „dobrý den, paní doktorko“
každé ráno a „nashledanou, paní doktorko“ v pět večer při
odchodu z práce. Fungujeme spolu překvapivě dobře i na lidské a
ženské bázi, na to, kolik rozdílů mezi námi je. A je to pro mě
ještě překvapivější z toho úhlu pohledu, že i já jsem dřív
podléhala jejímu mediálnímu obrazu a úplně ji bojkotovala. Dnes
lituju toho, že jsem se k ní nedostala dřív... mohlo mne to
posunout mnohem dál. Ona je neuvěřitelný „vysavač informací“,
má obrovský přehled i mimo svůj obor, včetně různých
informačních zdrojů (i cizojazyčných), když ji něco zaujme, je
schopná prosedět u počítače nebo v knihovně hodiny a pídit
se po informacích do velké hloubky a detailu (to máme částečně
společné, jen já jako Lev nemám takovou výdrž a šíři záběru
jako ona), a hlavně je ochotná to druhým předat, takže v jejích
textech je jak bohatý poznámkový aparát s dalšími odkazy a
vysvětlivkami, tak rejstřík literatury. Navíc má širokou slovní
zásobu, dovede odlišit podstatné od nedůležitého a na vše
dle potřeby upozornit, máme i podobný smysl pro humor... Je na ní
poznat, že pochází ze skutečně intelektuálního prostředí a
že rodiče naštěstí nenechali její potenciál ležet ladem, ale
dovedli ji do společnosti neméně vzdělaných a inteligentních
lidí a odmala ji s nimi učili komunikovat a pracovat na sobě a
překonávat překážky. Tohle všechno, co Klára Samková je,
budeme brzy potřebovat, takže jsem ráda, když jí teď mohu v
jejím záměru pomáhat.
Co
si myslíte o jejich veřejných vystoupeních? Ztotožňujete se s
nimi?
Musím trochu vzpomínat, co vlastně za
vystoupení Martin Konvička kdy měl, možná mi později něco
uniklo, to víte, Klára člověka vytíží, zvlášť když se
člověk na těch jejích vystoupeních má navíc ještě nějak
podílet, účastnit se jich, zpracovávat z nich výstupy... Ne,
opravdu si nevzpomínám, že by mi na vystoupeních Martina Konvičky
něco vadilo. Řečník je dobrý.
Nicméně svou totožnost si s dovolením
nechám. A jestli to nutně potřebujete vědět: ano, byla jsem s
Klárou Samkovou ve sněmovně na debatě "Máme se bát islámu?". Pan
Alrawi si tam před sněmovnou se mnou třepal rukou... po akci už
jsme o to pochopitelně nestáli ani jeden. Tedy já z toho nebyla
unešená ani předtím, ale chtěla jsem nechat pana Alrawiho udělat
první krok. Jen je mi trochu líto, že když pak začali
velvyslanci v půlce akce odcházet, že mne nenapadlo brejlit
dopředu na to, jak se na to pan Alrawi tváří. Mohlo to být
zajímavé. Už vzhledem k tomu, když si člověk uvědomí, že
limitem jeho působení jsou psychicky oslabené ženštiny či
slabší typy pánů, ochotní ke konverzi nebo aspoň uznání toho,
že někdo má právo konstatovat, že „není boha mimo Alláha
atd.“, čemuž říkám larvální stadium. Špatný herec a
nepříliš kvalitní režisér. No nic, dost o něm. U předčítání
Klářina projevu u turecké ambasády jsem taky byla, stejně jako
se s Klárou účastním i dalších akcí, kde většinou tak jako
tak na islám dojde řeč, i kdyby šlo o networkingový oběd s
dámami z vyšších a středních business sfér.
O
Martinu Konvičkovi se říká, že je občas drsný a že někteří
kolem IvČRN mají občas drsné názory. Jak se vy sama vyrovnáváte
s reprezentací někým, kdo píše věci, které mohou být za
hranou zákona? Řada jeho statusů na Facebooku je možná už také
za čárou slušnosti i respektu vůči ženám.
Opět X věcí smotáno dohromady, kéž by vás
to už přešlo... Konvička je Konvička. A já nejsem vychovatelka
dospělých. Jeho „drsnost“ může pomoci antiislám dostat k
lidem, kteří zrovna nejsou kravaťáckými typy. Na mne s tím
„mluví se o tom v hospodách, tedy je to automaticky špatné,“
radši moc nechoďte. Klidně ať se o tom, co Konva říká, mluví
po hospodách a barech, na technopárty a v klubech, a klidně i u kadeřnic, v řeznictví a v dílně u automechaniků a v kravíně
taky... Konvička má svůj styl komunikace a fungování. Já mohu
mít v něčem jiný a v něčem zas podobný, netuším, proč by se
to vlastně mělo řešit. Já třeba znám venkovské prostředí,
takže mi je vcelku jasné, že kdejaký soused by se k otázce toho,
co je potřeba dělat s vyznavači islámu po volbách vyjádřil
nikoli ve smyslu moučky, to je moc sofistikované, ale spíš by se
držel osvědčeného posílání do zadních částí těla a jiných
otvorů, případně jejich nakopání, rozbití držky a podobně.
Čímž by pochopitelně nevyzýval k nějaké nenávisti ani k
realizaci uvedeného, ale prostě by tak vyjádřil své emoce ve
vztahu k řečenému a hlavně (ne)ochotu se vůbec nějakými
problémy muslimů zabývat, zvlášť, když mu to bude někým
shora nebo samotnými muslimy vnucováno. Tento druh komunikace žádný
zákon a jeho „hrany“ nezmění. Jestli chcete vy místo toho
komunikovat ve stylu „čistonosoplény“ či jiného druhu
newspeaku, je to jen a pouze vaše věc. Z vašich otázek ovšem
usuzuju na velmi omezenou slovní zásobu, tudíž představa, že se
vám tím, že byste snad nějak z jazyka běžně používaného
zvládnul odstranit určité fráze, podařilo zároveň odstranit i
emoce, které se zrovna vám nelíbí, je velmi naivní. Ale budiž,
je to váš život a konec konců i vaše práce, hrajte si. O rizicích jste poučen dostatečně.
Jinak ještě ke Konvovi: odsouzen ještě
nebyl, přičemž mám na paměti dvě věci. Zaprvé, že jde
o politický proces. Za druhé, Kláře se teď podařilo dostat
z vězení člověka, který tři roky seděl neprávem a byl
nevinný. Tři roky. Shodou náhod – muslim. Vůbec díky Kláře
poznávám, jak ta justice u nás mnohdy funguje a jak se často s
realitou rozchází. Vím i o dalším člověku, kterému dal
Ústavní soud za pravdu v jeho tvrzení, že výpověď policisty
automaticky nemusí být pravdivá jen z toho titulu, že jde o
policistu. Takže to řeknu natvrdo: případný výrok soudu mne
vůbec nebude zajímat. Nejspíš tou dobou budeme mít stejně
všichni jiné starosti, západní Evropa jaksi začala obden
bouchat... snad jste si všiml...
Chce se mi řešit Konvičkův vztah k ženám?
Je upřímnější a otevřenější než ten váš. Navíc ty ženy,
o kterých máte pocit, že jsou Konvičkou nerespektovány atd., za
ním obvykle samy přilezly a ten disrespekt si na něm dlouhodobým
nátlakem vynutily. Obyčejná submisivita a masochismus, bohužel
jak Konva sám říká, je to špatně napólované, neboť ony ho
nesprávně definovaly jako dominantního. Mají asi v hlavě, že
dominantní člověk svou dominanci řeší přes virtuální
prostředí anonymních diskusí. Kdyby byl Konva ovšem dominantní,
neplká na facebooku a dotyčné dámy dnes leží na jednotce
intenzivní péče. Místo toho Konva rovná křidýlka běláskům a
hrabe se ve skriptech a než by se šel s někým bít, raději
zdrhne kamsi do rumunských hor se studenty a tam se honí za dalšími
broučisky... V podstatě to, že z něj dostaly vyjádření typu
označení samic dobytka či dámského přirození (což nemusí být
ovšem apriori negativní věc sama o sobě, zvlášť pokud je o Konvovi jeho vztah k sexu znám), tak to je podle mne reakce, nikoli
akce. Nebo možná akce ve stylu „chci, abys TY zareagovala
dominantně (a pořádně mě seřvala za to, že ti nadávám)“.
Čistě submisivní vzorec chování a komunikace, podle kterého
Konva jede. Bohužel jak říkám – submisivní dámy se samy
Konvovi nepostaví a samy za sebe ho neseřvou. Žádná Klára
Samková mezi nimi nebyla... a tak se submisivně stáhly, hledajíce
své „rytíře“ a plkajíce o nějakém plošném a celkovém
Konvově „disrespektu k ženám“. Rytíře ovšem zřejmě
nenašly, Konvičkův obličej je pořád v celku a v původním
stavu a mýtus o „disrespektu k ženám“ sdílíte vy, stejně
submisivní jako ty dámy. Můžete ještě začít zkoušet do toho
mýtu zahrnout mne, když o tom takto otevřeně hovořím. To je
totiž velké provinění a samozřejmě to ukazuje na můj
„disrespekt k ženám“. Ano, místopředsedkyně ženského
spolku Éra žen nerespektuje ženy... Možná. Když odmítají
respektovat samy sebe nebo to, jak někdo respektuje a definuje sám
sebe... A různé sociální inženýrky, tam mi skutečně s ohledem
na následky nesejde na pohlaví toho, kdo to provozuje.
Každopádně se tedy nemá cenu bavit o
respektu Konvy k určitým typům žen, když nemůžeme zároveň
řešit respekt oněch žen ke Konvičkovi (a podobným mužům) coby
k muži. Ono to vážně nebyl respekt, s čím za ním přilezly nebo
co on spatřuje v jejich chování k mužům. Ty dámy jsou schopné
muže skutečně ponižovat, ovšem ne tím, že by ho napřímo
seřvaly, spíš takovým tím manipulativním způsobem. Viděla
jsem teď jedno video s typickou ukázkou takového chování:
evidentně submisivní mladá žena na jakési demonstraci šťouchá
do těžkooděnce nějakou pěnovou tyčkou tak dlouho, až ji on od
sebe jemně odsune – dívka se poté otočí a teatrálně
simuluje, jak jí ublížil, u vědomí toho, že má kolem sebe
jednak podobně sumbisivní jedince, kteří zas nasimulují, jak se
jí se zájmem snaží „poskytnout první pomoc a uklidnit ji“, a
jednak dostatek fotoaparátů a kamer, kteří scénku natáčejí.
Jde o to toho těžkooděnce ponížit - „ublížil slabé ženě“.
Přesně na této rovině tedy ony dámy vyžadující Konvičkovu
pozornost a respekt byly a jsou. Jde o typ chování, které si tedy
žádný respekt nezaslouží. Je to v podstatě totéž, jako když
požadujete, aby muslimové byli respektováni jen z titulu své
takzvané náboženské orientace, bez ohledu na její projevy.
„Ženskost“ je něco jiného než „submisivita“, nejsou to
synonyma. Přičemž samozřejmě submisivitu nikomu neupírám, jen
konstatuju, že když se to používá takto nesprávně, vznikají
mýty a omyly a zmatky a hoaxy. Macho Konvička je opravdu váš
hoax.
Často se proti
HateFree Culture na Facebooku vymezujete. Co podle vás děláme
špatně a co se vám naopak líbí?
Opět typický přístup: budeme se crcat s jednotlivostmi, protože
odmítnout celý koncept existence HFC je fujky, že... Já jsem to
ovšem řekla jasně: nebudu podporovat nic, co by bylo napojeno
na nějaké „Norské fondy“ a další pozoruhodné, škodlivé
a nevítané zahraniční zdroje s politickým pozadím a cizími
zájmy. Navíc když to ještě je státní instituce napojená na
státní rozpočet. Ovšem fungujete na principu ostatních
sociálně-inženýrských neziskovek. Jste mediálním projektem,
majícím za cíl provokování a vytváření sociálních konfliktů
a manipulaci s lidmi pomocí nátlaku. Představu, že by nenávist
byla něco apriori špatného, co je nutné odstranit z naší
kultury, pak taky dokážu odmítnout úplně. Neexistuje kultura
nenávisti prostá. Nenávist dokonce může být hybnou a očistnou
silou, která může zajistit něčí přežití nebo nějaký jeho
osobní rozvoj nebo posun celé společnosti někam dál. Spousta
dnešních vynálezů vznikla tak, že někdo něco nebo třeba i někoho nenáviděl natolik, že se zvedl a šel vymyslet něco, co
by nikoli odstranilo tu nenávist, ale změnilo tu situaci. Ostnatý
drát, který pomohl vytvořit současnou podobu Ameriky, vznikl tak,
že jeden chovatel dobytka nenáviděl to, že mu utíkaly krávy, a
to dokonce natolik, že vydržel dlouhé hodiny vymýšlet, jak by
jim v tom zabránil. Dle vašeho způsobu uvažování se asi měl
snažit ty krávy spíš nějak psychologicko-filosoficky pochopit a
poskytnout jim volný prostor dle jejich přání, možná jim k tomu
dát i nějaký dotazník, a když by je nemohl chytit, měl je
nechat běžet a pást se místo nich, protože maso beztak není
zdravé (tuhle vaši tezi jsem musela z rozhovoru, odkud otázky
kopíruju, smazat, protože mne nezajímá vámi preferovaná dieta).
Nicméně zpátky k nenávisti: třeba takový hinduismus s ní taky
počítá, má zlé a nenávistné bůžky a démony, dokonce Šivu
Ničitele a bohyni Kálí... Totéž třeba naše mytologie, Perun i
Radegast dokázali nenávidět, konec konců nemusíme ani do
mytologie, osídlení na našem území vzniklo z nenávisti, totiž
vyhlazením původního obyvatelstva a asimilací zbytku... Tohle
všechno je přirozené. Zanikají celé civilizace a kultury, bez
ohledu na to, jak úžasné a hodnotné ve své době jsou. Máte
bohužel zafixováno, že od doby, kdy jste tu vy, se tak dít
prostě nesmí, protože si kvůli tomu dupnete. Neumíte si moc
představit, že lidé, kteří zde budou po vás, vám třeba
nemusejí být moc podobní, nemusejí sdílet tytéž hodnoty co vy
a v jejich době to nikomu nepřijde jako problém... Možná si
připadáte jako ten vrcholek evoluční pyramidy. Nebo doufáte, že
budoucí lidstvo bude mít jen samé pozitivní vlastnosti. Já tuhle
jistotu nemám.