23. 3. 2016

K narozeninám královny islámoklastů aneb Happy Birthday, Kláro!

Ufff. Přiznám to hned: tenhle blog se mi nepíše vůbec lehce. A nejspíš vyzní úplně jinak, než byl původně zamýšlen. Jsou totiž zkrátka věci, které se do slov tak snadno nevejdou. Ale co naplat, nevydržela bych sama se sebou, kdybych se o to aspoň nepokusila. Jestli v tom kdokoli bude hledat jakoukoli servilitu a vlezdoprdelismus, je to čistě jeho problém, to je asi taky dobré poznamenat hned na úvod. Tak tedy:

Dnes, tedy 23. března 2016, slaví své narozeniny JUDr. Klára Samková, Ph.D., z mého pohledu (a nejsem ani zdaleka sama) nepochybně nekorunovaná královna českého islámoklasmu, k čemuž ji přivedl její neúnavný boj za lidská práva obecně, letitá práce na zlepšování pozic utlačovaných skupin i nesčetné pomáhání jednotlivcům v nouzi, jakož i její věčná touha po sebevzdělávání a předávání informací ostatním.

Nějakým zvláštním Božím řízením došlo k tomu, že právě tahle neuvěřitelně vzdělaná a zároveň nohama na zemi stojící bytost se stala i islámoklastčinou, tedy mou, šéfovou. Asi to tak mělo být, nebudu ztrácet čas tím, že bych se marně snažila vysvětlit tomu nahoře, že se asi spletl... spíš zkusím pochopit, co všechno mi to má dát a co já díky téhle spolupráci můžu zase předat dál.

Udělejme si teď takovou malou rekapitulaci toho, jak jsme se vlastně seznámily. Stručně řečeno, do dubna 2015 jsem o existenci "té Samkové" sice věděla, ale byla mi absolutně ukradená. Občas jsem její fotku zaznamenala v nějakém bulváru, jindy se na pár sekund mihla ve zprávách, když řešila nějakou kauzu svého klienta (a kdo z vás si pamatuje všechny souvislosti takových záběrů z dob, kdy mu bylo 13, 16 nebo 23...). No a média, jak se dnes ukazuje, nejsou dobrým rádcem při poznávání něčí reálné identity. A tak jsem vesele upadala do stereotypů právě v souvislosti s Klárou. "Cikánka". "Aktivistka za práva cikánů, která je bude obhajovat, i když na někoho zaútočí mačetou." "Kariéristka, pro kterou je každá funkce natolik lákavá, že se o ni prostě musí aspoň pokusit." "Politická turistka, která vždycky ví, na koho má svůj neúspěch hodit."

Johohooo, ať teče rum, to byly časy... Editoři v novinách si mohou mnout ruce, ještě dnes si pamatuju, co za obraz jsem z těch útržkovitých zpráv a hlavně titulků o Kláře měla. Budiž to varováním pro ostatní, zejména v těch případech, kdy se novinové a televizní zprávy dostávají k dětem a dospívajícím. Nikdo totiž neříká, že se po deseti či patnácti letech nemohou samy dostat do blízkosti někoho, o kom dřív jen četli nebo slýchali, a zjistit, že realita je skutečně někde jinde. Protože pak za člověkem běhá taková ta věc, co se jí říká svědomí, a ta vám to překonávání toho rozporu mezi realitou a mediální fikcí vůbec neusnadní.

Kdy jsem Kláru zaznamenala jako islámoklastku? Jak jsem napsala, bylo to zhruba před rokem. Klára se zúčastnila ideové konference tehdy ještě jediné platformy proti islámu u nás, tedy Islám v ČR nechceme, a jednotlivců různého politického směřování. Což byla z dnešního pohledu bohužel jen těžko opakovatelná akce, vzhledem k tomu, že politizující "produkt" navazující na IVČRN má na spolupráci s dalšími subjekty zákaz (můžete si všimnout, že se sám skládá pouze ze dvou a zbytek jsou jednotlivci bez valného významu ve svých politických stranách), a samotná IVČRN nyní jen těžko hledá vlastní identitu. Nicméně tehdy se vše ještě zdálo relativně v pořádku a snadné, a docházelo i k takovýmhle akcím, kde vystupovaly subjekty, které se do té doby velmi kulatně řečeno vzájemně neměly příliš v lásce. V případě Kláry to byl třeba senátor Doubrava (znalí vědí, neznalí googlí). Na oné konferenci, ze které byl jak přímý přenos po internetu, tak záznam, který je stále dostupný, to ostatně přiznali oba dva. No a tuto konferenci jsem tedy coby začínající aktivní islámoklastka sledovala, byť tehdy ještě ne kvůli Kláře, ale jednomu ze svých kolegů, se kterým jsem tehdy začínala více spolupracovat. Kláru a její příspěvek jsem vzhledem k výše uvedenému v reálném čase vynechala, ovšem byl to právě onen kolega, kdo mne později přesvědčil, abych si jej pustila aspoň zpětně, že to stojí za to. Můžete posoudit sami:


A tak jsem zaznamenala existenci Kláry Samkové jako člověka, který s námi bude bojovat proti islámu. Nijak víc jsem to tehdy neprožívala, měla jsem nejspíš za to, že půjde o nějakou externější formu spolupráce... nijak víc jsem s onou osobou do kontaktu nevstupovala ani neztrácela čas píděním se po její minulosti či současnosti, politických aktivitách atd.

Podruhé se Klára Samková mihla v mém životě, když vystoupila na ustavujícím sjezdu Bloku proti islámu 6. června 2015. Tehdy jsem už také věděla, že má za sebou obhajobu či právní pomoc tiskovému mluvčímu IVČRN, se kterým strávila pár hodin zdarma na soudu. Proto mne ani příliš nepřekvapilo, že ve svém projevu mluvila o tom, že právníků pracujících zdarma by si islámoklastní spolek měl ve svém zájmu najít co nejvíc co nedříve, neb to sama prostě nezvládne... Nu, z dnešního pohledu asi není moc dobré mluvit o tom, jak to nakonec spolek vyřešil. Ale to sem nepatří. Klára se tedy mihla, promluvila a odskákala do své části vesmíru, aniž bychom my dvě opět vstoupily v kontakt.

Třetí mihnutí bylo na Tichém pochodu žen proti islámu v srpnu. Mihnutí to bylo velmi iluzorní - Klára prý dorazila na Klárov, kde se odehrávala větší část oné akce, ovšem až prakticky po jejím skončení. Zůstala mi tak skryta v davu, jen se mi odkudsi doneslo "je tady Samková" a kolega pak dodával "běž se s ní seznámit", k čemuž jsem se z nějakých mně neznámých důvodů nedostala. Později dotyčná Samková odnesla své tělo místní celebrity do blízké restaurace, kam se odebrali i pořadatelé akce. Islámoklastka ovšem nebyla tehdy zrovna hospodský typ a nebyla pozvána mezi honoraci, navíc tušila své nastávající finanční potíže, takže se jako slušné děvče s kolegou rozloučila a odebrala se hezky domů.

No a pak běžel čas. Netušila jsem, co kde "Klára tropí za hlouposti", ani jsem vlastně nevěděla, že je členkou či dokonce funkcionářkou spolku, ve kterém působím. Řešila jsem zcela jiné věci, zejména svou finanční situaci. Abych na to nemusela myslet a utápět se v depresích, psala jsem tyhle blogy, reporty z akcí, fotila, dál pracovala na úkolech, které mi kolega zadal, aktivně vystupovala na facebooku... rozuměj hádala se tam s kdekým, včetně našinců, když něco nešlo, jak mělo (což se už tehdy pozvolna začínalo projevovat). A dopadlo to, jak muselo: jednoho dne jsem seděla ve foodcourtu nákupního centra na Zličíně, protože doma jsem měla už spotřebovaný limit na internet a na Zličíně je wifi zdarma, totálně zoufalá, neb mi na účtě zůstalo doslova pár drobných, za které jsem se leda tak mohla taktak zvládnout odstěhovat z Prahy zpět k rodičům. Žádná práce pro islámoklastku prostě nebyla v Praze k nalezení. Před skokem z okna mne tehdy zachránilo pár souputníků ze spolku a jejich okamžitá finanční pomoc, kterou už jim splácím. A později zpráva onoho kolegy ve smyslu: "Sedni si - Klára Samková hledá korektorku knížek a chce tebe!".

Sedla jsem si. Už proto, že jsem netušila, jak se Klára ke mně dostala, co o mně ví, co si o mně myslí... a jaká vůbec JE. Jak se vlastně s takovou celebritou, o které jste si pár let mysleli samé nepěkné věci, mluví, pokud na tom má záviset to, zda si druhý den dám k obědu jen zeleninovou polívku nebo i něco víc? Cože, islámoklastka a pracovní pohovor, pokud o tom máme mluvit takto obecně? Po těch X letech naprosto tristního hledání a rozesílání CV den za dnem? No zkrátka mne to uvrhlo do velmi zvláštního psychického rozpoložení, kdy jsem vůbec netušila, co jak bude a co se ode mne očekává a jak si to nemám pokazit.

Chvíli se nic nedělo, Klára mi nejdřív napsala na facebooku, že se musíme domluvit, pak došlo na první telefonát, kdy mi asi dvacet minut krmila ucho svými představami, co po mně chce, což jsem po ukončení hovoru šla v totální euforii zapít domácí meruňkovicí se svou bytnou... Protože však věc s Klárou ještě nebyla časově určena, ještě jsem si předtím střihla krátkou brigádku, která mi úplnou náhodou přišla pod ruku. Ovšem hned následující víkend tedy přišel onen telefonát Kláry, že se musíme na všem domluvit i osobně, a já tedy pak onu brigádu nechala být a byla k dispozici už jen jí.

A pak jsem tam stála, před její kanceláří s kovovou cedulkou na zdi, a nesměle vyťukávala kód zvonku, abych se uvnitř rozechvěle ohlásila sekretářce, byla uvedena do zasedačky a nějakých těch pár desítek minut si prohlížela Klářiny portréty... než se má budoucí zaměstnavatelka uráčila objevit, zahlásila "Čau", popadla notebook, vodu, cosi jako psa (tedy Fluffy se přidal sám) a odvelela nás obě na dvorek. Vidím to jako dnes, venku už bylo na konci září lehce chladno ve stínu, seděly jsme tam u stolku, obklopené vysoko se tyčící zástavbou, Fluffy opodál strkal čenich do trsů trávy (což beru jako opatrné teriéří schválení mé osoby), a Klára vysvětlovala a ukazovala, já si psala poznámky... Samozřejmě že ke korekturám knížek, resp. povídek, toho Klára ve své velkorysosti přisypala daleko víc, což pak obnášelo to, že mne představila i svým kolegyním v kanceláři, vysvětlila jim můj úkol... a pak už jsem odcházela jako regulérní zaměstnanec Advokátní kanceláře JUDr. Klára Samková, s.r.o. Neptejte se, jak jsem se tehdy dostala domů, když na pracovní smlouvě nebylo rozhodně tolik nul, kolik mi to v tu chvíli připadalo...

A tak jsem získala nejen práci, ale i Kláru. A Klára mne. A pak už to lítalo: maily s úkoly oběma směry. "Napiš, hele, tohle ti posílám, zkontroluj..." "hele, Kláro, tohle už mám hotovo, co dál?" - "Zjisti, jak se tohle dělá, a vlož to támhle, vytvoř stránku na facebooku, pozvi lidi, napiš webmasterovi, nechala jsem ti v kanceláři knížky, stav se pro ně, napiš MÉMU TÁTOVI (!!!), tady máš přístup k dalšímu webu, píšeš si hodiny, co pro mě děláš?" - "Kláro, čekám, až mi pošleš..." - "Bože, ty mne ještě úkoluješ, děvče... tady máš pracovní mailovou schránku, napiš MÝM JMÉNEM tomu a tomu... zkopíruj, vlož, nauč se, jak se tohle dělá, já na to nemám čas, kup si na to manuál, zaplatím..."

Dlouhé maily začínající "ahoj, odpovědi v textu", čímž se rozumí Klářiny odpovědi pod jednotlivými odstavci mých "reportů", jak jsem to nazvala. A taky můj "to do list", neboli elektronický úkolníček v podobě jednoho velkého textového souboru, kam si píšu vše, co po mně moje paní a vládkyně chce, a barevně si odznačuji splněné a nesplněné úkoly, stejně tak jako vlastní poznámky či dotazy, které je naopak potřeba vznést na Kláru.

Mám Kláru. A Klára má mne. Otravuju za ni tam, kde je potřeba otravovat (tímto zdravím do České televize, se kterou jsme se hádaly o vlastnictví onoho videa s Michalem Kocábem). Uvádím její autorské texty do čitelnější podoby a zveřejňuju je na místech k tomu určených. Stejně jako přeposlané materiály, odkazy na videa - vesměs věci týkající se hlavně migrace, islámu a jeho kritiky, lidských práv, ženských práv... Uvolňuju jí zkrátka ruce na samotnou advokátskou práci a dělám to, co by potřebovala dělat ona, ale nemá na to kdy. No a poslední dobou taky straším. Rozumějte osobně na akcích, kde je Klára přítomna, a na z nich pocházejících fotkách. Smutně symbolické je, že první taková pochází z piety u francouzské ambasády (14. listopadu 2015) a poslední ze včerejška z rovněž pietní akce tentokrát u belgického velvyslanectví. Ale poslední dobou mne Klára mohutně postrkuje i do akcí s islámem nesouvisejících, kterých se účastní a bere mne s sebou.

Už tu kárku s Klárou táhneme takhle téměř půl roku. A i když jsme se seznámily přes spolek, který nás obě dost nechutným způsobem podvedl, takže máme obě důvod být nedůvěřivé... přesto si troufnu tvrdit, že už Kláru přece jen trochu víc znám a věřím tomu, co mi o sobě říká a co za reakce na ni dostávám od jejího okolí. Jsou zkrátka situace, které takzvaně nepřečůráte a které vám nedají příležitost vymýšlet si a budovat nějakou falešnou image. Natož tím způsobem, aby do toho byly zapojeny tisíce jednotlivců, kteří Kláru znají osobně a jejichž sociální spektrum se pohybuje odshora dolů a inteligenční spektrum zas zleva doprava, pochopitelně i se zahraničním přesahem. Zjednodušeně řečeno Klára už ve svém životě zvládla slovenské cikánské osady i americký Kongres. Poznávám Kláru i skrze příběhy, které vypráví buď osobně, nebo se k nim dostávám skrze její povídky z advokátského prostředí. Je jich už tolik a jsou tak detailně propracované, že by jen těžko mohly být fikcí vhodnou ke zvedání sebevědomí hlavní postavy... tím spíše, že je Klára podává ještě tak, že jen málokdy je tou hlavní postavou ona sama. Spíš akcentuje ty druhé, kteří mohou sloužit jako reference. Zrovna tuhle část práce pro ni si samozřejmě nehorázně užívám - Klára totiž byla a je odmalinka duše neposedná a zvídavá, což z ní dělá ideální "nohy, oči a uši" pro ty, kteří neměli takové možnosti jako ona a zároveň jsou aspoň nějakým způsobem podobně umělecko-historicko-kulturně-psychologicko-vědecko-politicky zaměřeni jako ona. V těch jejích příbězích to vypadá asi tak, že Klára někam dojede (a je jedno, jestli jde o soud pro lidská práva ve Štrasburku nebo řecké ostrovy), prošmejdí (včetně patřičných restauračních a odpočinkových zařízení a aktivit), prožije pár zajímavých událostí a potká se se zajímavými lidmi (včetně číšníků a ochranky v muzeích)... tohle vše vám popíše a pak se zaměří třeba na jeden zajímavý a charakter místa určující prvek, dejme tomu budovu banky, a k ní vám přidá výklad o historii bankovnictví až do bůhvíkolikátého století, včetně patřičného kontextu, přesahu do dnešních dob či nějakého toho poučení, které bychom si z dob minulých měli vzít. Podobným způsobem vám podá historii soudcovských talárů v různých zemích i svá jednání na tom či onom místním soudu. Že vám k tomu přidá ještě i odkazy na potřebné a dle ní podstatné informační zdroje primárního i sekundárního charakteru asi netřeba říkat, na rejstřík pramenů sahajících od fyziky po psychologii si zvyknete, Klára je holt analytik a vypouští do světa pouze to, co má nějakým způsobem prostudováno nebo načteno (tohle se jejím kritikům líbit opravdu nebude).

No a vy, máte-li rádi pořady typu Objektiv nebo Toulavá kamera, to vše čtete nebo přímo posloucháte naživo, chechtáte se vtipným momentům... a pak si uvědomíte, že byste svůj vysokoškolský diplom z literární historie, dějin umění a podobných oborů měli asi zahodit a ještě k tomu jít donutit své někdejší vyučující, protože na tohle prostě nemáte ani vy, ani oni. Ono vám je totiž houby platné, že tušíte (sic!), že jste někdy četli sebranou korespondenci Boženy Němcové... když si z ní narozdíl od Kláry nepamatujete ani písmenko! Natož abyste si pamatovali, kolik madon namaloval ten či onen malíř, jak se jedna liší od druhé, která je nejhezčí a ve kterém muzeu v které zemi ji najdete a kde se v onom městě dá dobře najíst a kam s malým dítětem nechodit... jo a pořád vám to vše sděluje advokátka. Ufff.

Vůbec netuším, jestli tenhle typ zkušeností s Klárou přežiju. Holt je dotyčná dáma výsledkem křížení dvou kunsthistoriků, jednoho s přesahem do jazykovědy a pedagogiky, druhého do muzejnictví onoho výzkumného a terénního typu, kdy je zkrátka nutné vše prošmejdit, nafotit, popsat, ale taky zanalyzovat, roztřídit, zařadit do kontextu, archivovat... Asi bych už víckrát podobný pokus na lidech, totiž křížení osobností takových formátů, nezkoušela opakovat, zvláště pak ne s proměnnou "totalitní režim", ve kterém dotyční i jejich potomek budou muset žít. Těch lidí, kteří totiž ze setkání s rodinou Samkových šli do vývrtky ze zjištění, že jim ani sebevyšší funkce nedává moc k tomu, aby jejich ego zvítězilo nad vědomostmi Samkových a jejich charakterem, bylo a stále je poměrně dost. Pochopitelně je to pro ty lidi kolem neúnosné a zkoušejí se tomu bránit poukazem na to, že i dotyční Samkovi přece "musejí" mít nějaké ego, být kariéristy per se nebo sledovat nějaký svůj prospěch. Je to takové okopávání kotníků, které občas některého Samka sice odsune na nižší pozici, než na jakou patří, ale nedokáže zkrátka zabránit tomu, aby právě z téhle pozice onen Samek nebo Samková netrčeli jak oktaván v třetí třídě praktické školy. A projeví se to především na výsledku - totiž že to, co by mohlo či mělo být hotovo, zkrátka hotovo není, nebo to není tak kvalitní, neb to bylo svěřeno někomu "ideologicky vhodnějšímu".

A to je asi tak vše, co bych Kláře o ní samé chtěla k jejím dnešním narozeninám napsat. Možná to spíš než veselé a optimistické přání připomíná ortel... Věci jsou zkrátka takto dány, chodit po světě s vědomím "jsem už holt taková a nezměním se - můžete se změnit leda vy, jestli vám to vadí" vážně není žádný med, stejně jako to, že neustále musíte překládat do "srozumitelštiny" to, co chcete předat těm "pod vámi", protože oni prostě nemají jak to pobrat a na vaši úroveň nedosáhnou...

Všechno nejlepší, Kláro. Zdraví, sílu, klid a prostor na to, abys mohla dál být taková, jaká jsi. A kolem tebe lidi, kteří ti v tom nebudou příliš překážet a spíš ti věci usnadní, to či ono po tobě převezmou, navážou na tebe, předají ti něco zajímavého, co bys dokázala využít ve prospěch svůj i ostatních...


Dík. Jo - a ten islám, ten spolu porazíme. Kdo taky jiný než my, ženské...


 
;